FitFatFood #1 – Melanie eet suikervrij

In de rubriek FitFatFood ben ik op zoek naar meiden die op een bepaalde, ‘bijzondere’ manier eten of sporten, dus bijvoorbeeld via een bepaald dieet. Ben jij of ken jij iemand die dit ook doet? Stuur me dan een mailtje of contact me via Instagram!

WIE: Melanie van den Brinkmelanie
LEEFTIJD: 19 jaar

STUDIE: Journalistiek
WERK: vulploegleider bij de Kruidvat
GEWICHT: 58 kilo
LENGTE: 1,67
EET: 
sinds kort suikervrij (behalve fruitsuiker)

 

”Ik ben al jaren bewust bezig met gezond eten. Geen snoep, chocolade en chips voor mij. Maar ik ben wel een enorme zoetekauw. Daarom verdwijnt een overheerlijke reep chocolade binnen vijf minuten in mijn mond. Die momenten heb ik, net als iedereen denk ik. Ik wilde echter kijken of ik compleet zonder suiker kan leven, nét even een stapje verder gaan. De reden hiervoor is omdat ik al jaren met een onrustige huid loop. Door suikervrij – ook geen ‘gezonde’ suikers zoals honing, kokosbloesemsuiker en ahornsiroop – te gaan eten wil ik gaan kijken wat dit met mijn huid doet. Bijkomend voordeel zou moeten zijn, is dat ik ook meer energie en betere concentratie heb.

Ik ben hier al een paar maanden mee bezig, maar wat ik echt heb gemerkt is dat suiker verslavend is. En het is moeilijk om er helemaal van af te kicken. Ik kan niet één klein stukje chocolade eten, die hele reep moet gelijk op. Daarom kick ik helemaal van suiker af en dat is nu voor twee weken aan de gang. Daarvoor was ik me er dus ook bewust van, maar met verjaardagen en de feestdagen ging ik toch wel eens de mist in. Nu ben ik dus twee volle weken suikervrij en ik merk dat het me nu echt goed lukt. De truc is om alles zelf te maken, van je ontbijt tot aan het avondeten toe. En omdat ik een zoetekauw ben, maak ik ook altijd lekkere – maar dus wel suikervrije – tussendoortjes zoals bananenbrood en chocoladekoekjes. Anders houd ik het niet vol.

Tot nu toe merk ik nog weinig verbetering in mijn huid – hopelijk is dat na een tijdje zichtbaar. Wat ik wel merk, is dat mijn energie stukken beter is. Ik heb minder slaap nodig en voel me nog steeds fit. Ik sport verder weinig, ik loop één tot twee keer per week hard en dat is het. Met mijn lichaam ben ik helemaal tevreden, met mijn huid wat minder. Soms voel ik me daar onzeker over en kan ik echt een dip krijgen als ik wéér een puist ontdek, maar op dit moment doe ik er al alles aan om het beter te krijgen. Ik heb er geen vrede mee, ik kan het ook niet accepteren, maar ik leef er wel mee. Ik accepteer het op zo’n manier dat ik er vanuit ga dat dit een fase van mijn leven is en dat het erbij hoort.

Inspiratie voor mijn eten haal ik van Pinterest. Daar kom je ook veel van die fitgirls tegen. Hun recepten vind ik heerlijk en inspirerend, maar ik volg verder mijn eigen weg. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe en wat die eet. Ik probeer ook helemaal niemand te overtuigen dat zij suikervrij moeten leven, want iedereen mag dat lekker voor zichzelf bepalen. Ik voel me er goed bij en daarom doe ik dit.”

MELANIES FIT FAT FOOD DIARY

Dag 1
Ontbijt: Gekookte boekweit met kerrie, banaan, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad, lijnzaad en edelgistvlokken (vervanger voor kaas). Dit ontbijt is overheerlijk en heb ik per ongeluk ontdekt. Ik wilde ooit namelijk kaneel bij de boekweit doen – en ik houd enorm van kaneel dus ik doe er lekker veel in – maar ik lette niet op en gooide per ongeluk kerriepoeder er doorheen. Ik vond het zonde om weg te gooien dus ik heb het maar wat aangevuld met zaden en banaan om het zoet te maken en het was verrassend lekker, haha!
Lunch: Salade met veldsla, rucola, wortel, rode ui, tomaat, komkommer, geroosterde kikkererwten en cashewnoten.
Tussendoor: Kiwi, een plakje lijnzaadbrood met zelfgemaakte chocopasta en een rijstwafel met pindakaas.
Avondeten: Boerenkoolstamppot met zoete aardappel en pastinaak
Snack: Stukjes appel met cashewnoten, zonnebloempitten en pindakaas (de 100% pindakaas van de AH is zoo lekker, ik ben er echt verslaafd aan! Er gaat wel één pot per week op en ik eet de pindakaas overal mee – wortels, komkommer, banaan, rijstwafel etc.)

collagemel1

Dag 1: ontbijt – lunch – tussendoortje – snack

Dag 2
Ontbijt: Havermout met banaan, lijnzaad en kersen.
Lunch: Salade met veldsla, rucola, komkommer, tomaat, spruitjes, rode ui, geroosterde kikkererwten en cashewnoten (stiekem was deze salade best wel vies, haha. Ik had de spruitjes uit de diepvries gehaald die ik een paar weken geleden had ingevroren omdat ik ze over had. Maar spruitjes in de diepvries doen werkt niet echt, ben ik achter gekomen want het werd een snotterige bende zodra ze ontdooid waren. Ik heb hem ook niet helemaal opgegeten, oeps!)
Tussendoor: Twee plakjes wortel bananenbrood en een handje met ongezouten en ongebrande noten
Tussendoor: Appel met als dip zelfgemaakte chocopasta en pindakaas
Avondeten: Broccoli, bloemkool, rucola en kipfilet met kerriesaus
Snack: Maiswafel met pindakaas en plakjes gekookt ei met komkommer

collagemel2

Dag 2: lunch – tussendoortjes – avondeten

WAT VIND IK?
Waaah, suikervrij. Dat is echt heftig voor iemand zoals ik die HOUDT van chocola en eigenlijk alles wat slecht is. Ik heb ook van mezelf een lage suikerspiegel, dus ik voel het direct als ik even te weinig eet of te weinig suikers in mijn lichaam heb. Of dit wat voor mij is, dat betwijfel ik dus. Wel zien de foto’s er heerlijk uit! En Melanies eetdagboek ziet er behoorlijk spannender uit dan die van mij (die je hier kunt lezen!) – dat dan weer wel. Maar suikervrij eten lijkt me wel erg moeilijk, eigenlijk, en ook in combinatie met mijn suikerspiegel, weet ik niet of dat zou trekken.

 

Geef een reactie

