Fit Fat Food Check #3 – Vitalu crackers

Als je mijn Fit Fat Food Diary’s leest of mij volgt op Instagram, dan heb je ze vast wel eens voorbij zien komen: Vitalu crackers. Naja, crackers, ik weet eigenlijk niet hoe ik ze moet noemen. Ik vind het wel crackers, maar bij crackers kun je ook denken aan gewoon die standaard crackers. Hm, duidelijk dit hè? Een foto doet wonderen.

Vastleggen in volledig scherm 6-4-2017 192143.bmp

Vitalu’s zijn er in verschillende smaken: voltarwe, tarwe, volkoren, sesam en meerzaden. Mijn favoriet is wel de meerzaden versie. Deze heeft aan de bovenkant verschillende soorten zaden: gekarameliseerd sesamzaad, lijnzaad en pompoenzaad, en is daardoor erg smaakvol.

In m’n tas heb ik altijd wel wat Vitalu’s. Mocht ik echt trek hebben, doet zo’n cracker me goed. Ik beleg ze het liefste wel, al is dat niet noodzakelijk. Met smeerkaas en runderrookvlees bijvoorbeeld, of met ham of kalkoenfilet. Met filet americain zijn ze ook lekker!

Als ik een intensieve (cardio)training gehad heb, eet ik ze vooral. Het is een fijne bron van koolhydraten en zo heb ik snel weer energie. Daarnaast zijn ze gewoon echt lekker en goed te combineren en bovenal: goed voor je!

vitalu

Bron: ah.nl

Wat zit erin?
1 Meerzaden Vitalu, die ik dus het liefste eet, bevat 73 calorieën. En verder:
2,1 gram vetten – waarvan 0,5 gram verzadigde vetzuren
10,5 gram koolhydraten – waarvan 2,7 gram suiker
1,6 gram vezels
1,9 gram eiwitten
0,10 gram zout

Ingrediënten:
VOLKORENTARWEMEEL 69,2%, glucose-fructosestroop, SESAMZAADJES 6,2%, lijnzaden 4,3%, pompoenzaden 3,9%, palmolie, TARWEZEMELEN 2,4%, rijsmiddel (ammoniumwaterstofcarbonaat), suiker, rijstbloem, emulgator (SOJALECITHINE), EIPOEDER, bakkerszout, calciumcarbonaat, meelverbeteraar (NATRIUMDISULFIET).

Dus?
Als ik naar de ingrediënten kijk, zie ik eigenlijk weinig slechts. Suiker wordt laat genoemd, dus daar zit weinig van in. Als eerste ingrediënt wordt volkorentarwemeel genoemd. Na wat googelen kom ik erachter dat deze vorm van meel een bron van koolhydraten is en bijna geen suiker bevat. Kijk, daar word ik blij van. Daarbij zijn volkorenproducten eigenlijk altijd al wat beter. Waarom? Kijk, als je een graankorrel hebt, bestaat die uit drie delen: de zemel, de kern en de kiem. De beste voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Volkorenproducten worden gemaakt van de hele korrel. Hierdoor bevat zo’n product dus ook de goede voedingsstoffen. Heb je bijvoorbeeld wit brood, die wordt alleen van de kern gemaakt. Daarin zitten veel minder goede voedingsstoffen. Daarom zijn volkorenproducten dus gezonder.

Ik zeg niet dat je suiker moet mijden, maar ik vind het een fijn idee dat in deze Vitalu crackers bijna geen suiker zit. Vooral koolhydraten waar je energie van krijgt. Dat is precies wat ik nodig heb na een pittige sportsessie! En ja, ze zijn ook gewoon lekker. Ook niet onbelangrijk ;-).

Conclusie
Ik kan met een gerust hart de volgende Vitalu in m’n mond steken! Ik eet er denk ik ongeveer 3 tot 4 per week, dus ook niet zo gek veel. Maar doordat ze weinig suiker bevatten en veel goede voedingsstoffen, raad ik ze je zeker aan!

 

Geef een reactie

