De imperfecte fitgirl

Instagram is een sociaal medium waar ik op dit moment veel tijd in steek. Op 13 februari zette ik m’n eerste foto op m’n account voor dit afstudeerproject. Sindsdien begeef ik me in de wereld vol met #fitgirls. En heel eerlijk, na zo’n 2 maanden ben ik er al best een beetje klaar mee.

Als ik in mijn fit feed kijk, zoals ik dit account altijd noem (‘feed’ is een hip woord voor alle foto’s van de mensen die je volgt, voor de niet-hippe mensen onder ons ;-)), zie ik het volgende. ’s Ochtends begint het met hippe smoothiebowls (want smoothies in een glas zijn natuurlijk maar saai), een hoop perfecte fruitfoto’s (want bananen zijn nooit bruin) en fitgirls die om 06:00 opstaan om stipt om 07:00 als eerste de plaatselijke sportschool in te lopen.

Later op de dag loopt dit over naar meiden die:
a) in hun insta-stories laten zien hoe geweldig hun #mealprep, #workout of #postworkoutsnack is.
b) in een ellenlange beschrijving onder een foto zetten hoe imperfect ze zijn en dat je je gewoon goed moet voelen en dat je jezelf moet zijn en dat je jezelf moet respecteren zoals je bent (mee eens) maar dan ook even een foto erbij plaatsen in hun halfnakie zodat je precies alle buikspieren of zogenaamde ‘buikvetjes’ kunt tellen (serieus, mijne zijn er niks bij)

Dit klinkt allemaal heel neerbuigend naar ‘fitgirls’. Dat bedoel ik niet zo. Of naja, niet in directe zin. Ik zit nu twee maanden naar dit soort insta-stories en foto’s te kijken en word er gewoon een beetje moe van. Ik kom er nu achter dat een fitgirl zijn of je in deze wereld begeven, niet echt mijn ding is. Ergens is het inspirerend hoor, ik heb ook serieus veel respect voor die meiden die echt een fitgirl zijn. Kan ik niet. Ik probeer zo actief mogelijk te zijn op Instagram, maar ik kan er gewoon niet de hele dag mee bezig zijn. Anderen plaatsen elke dag minimaal 1 foto maar ook minimaal 10 insta-stories. Ik denk er niet eens aan. En guess what, ik heb niet eens zin om de hele dag alles vast te leggen. Ik ben niet echt een perfecte fitgirl, zoals je merkt.

Gelukkig vind ik dat juist prima. Ik ben liever een imperfecte fitgirl.

Geef een reactie

